Aktualności

Glottodydaktyka!

Glottodydaktyka jest metodą czytania i pisania, stworzona przez wybitnego polskiego językoznawcę prof. Bronisława Rocławskiego, specjalistę w dziedzinie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.📚

Celem jest dobre przygotowanie najmłodszych do nauki czytania i pisania, uczenie właściwej techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania, kształtowanie nawyków czytelniczych, jak również świadomości ortograficznej.🖋

Dzieci zdobywają wiedzę podczas zabaw z klockami LOGO , które oprócz dobrej zabawy służą nauce wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki. 📖

Zapraszamy dzieci w wieku 5-9 lat, które chcą zanurzyć się w świecie głosek i liter, poprawić technikę czytania, zrozumieć ortografię… a przy okazji super się bawić.🤹‍♀️

Zajęcia poprowadzi dla Was mgr. Agnieszka Włodarska 💙

Zajęcia w żłobku!

Dziś w żłobku Poziomka 🍓 dzieciaki dzielnie ćwiczyły samogłoski z Kamilą Czekan 🥰 Maluchy z zajęć na zajęcia osiągają coraz większe sukcesy! Na filmikach i zdjęciach widać świetną pomoc: Przygody Mimków. Teczka ta, pozwala na trening motoryki małej, koordynacji oko-ręka, niezbędnej do rysowania i w przyszłości pisania, a przede wszystkim mówienia 👌

Uczę się dla Was

Zachęcam do zapoznania się z tą pozycją wszystkich Rodziców mających trudność z karmienim swoich pociech. 

Pomysł na trening sekwencji

Co jest w mojej torebce?

Co jest w mojej torebce🙈
A właściwie co jest w mojej torbie logopedy i dzięki czemu tworzę bazę zajęć w żłobkach. Torbę podpatrzyłam u naszej logopedki Oli i od razu się w niej zakochałam, więc szybciutko zamówiłam ją na klamerce 🥰
👜 Dzienniki z kartami pacjentów, które stworzyłam sama. Wykorzystałam do nich wzór tabelki z logotorpedy.
👜 Bańki do ćwiczeń oddechowych i relaksacji.
👜 Książeczkę Zabawa w oczka do nauki i stymulacji kontaktu wzrokowego. Ja wykorzystuję ją do ćwiczeń aparatu artykulacyjnego.
👜 Zawsze jedzie ze mną, któryś Pucio
👜Pacynki, których używam do ćwiczeń buzi i języka oraz do treningu wyrazów dźwiękonaśladowczych.
👜 Gry, które wymieniam 1x w tygodniu, jednak staram się mieć zawsze coś ze zwierzątkami, wyrazami dźwiękonaśladowczymi, sekwencjami oraz gry angażujące pracę ręki.
👜 Piórnik
👜 Etui na szpatułki, rękawiczki i latarkę.
👜 Wizytówki i pieczątki.

Dzięki tej bazie mogę wyczarować naprawdę wartościowe i ciekawe zajęcia 🥰

Domki do różnicowania głosek

Nasz ukochany Pucio!

Przepiękna estetyka książek, mądrze dobrany materiał wyrazowy
 i ciekawe przygody Pucia sprawiają, że mówienie przychodzi nam łatwiej.

Myślę, że mogą być też świetnym świątecznym prezentem dla maluchów uczących się mówić 💫
Umilą nam grudniowe popołudnia w gabinecie 💙

Gryzak logopedyczny

Od niedawna zaczęłam stosować w terapiach moich pacjentów gryzaki. Wybieram je i polecam w momencie, kiedy:
💙 Dziecko gryzie (autoagresja) siebie lub inne dzieci. W tym przypadku gryzak jest bezpieczną alternatywą.
💙 Dziecko potrzebuje stymulacji wnętrza jamy ustnej i wkłada do buzi przedmioty niebezpieczne lub takie, które wpływają negatywnie na zgryz, tu zaliczam też ssanie kciuka. Również zastępczo na pierwszym etapie korzystamy z gryzaka, równolegle z masażem, a w następnym kroku wygaszamy gryzak i zostawiamy masaż. Dodam, że problem ssania kciuka jest zazwyczaj skomplikowany i trzeba go porządnie zbadać, znaleźć przyczynę, starać się ją eliminować oraz poszukiwać różnych sposobów rozwiązania problemu.
💙W przypadku pacjentów z ASD, którzy poszukują formy wyładowania bagażu emocjonalnego i wymagają bezpiecznej realizacji tej potrzebny. Tu również polecam mieć gryzaczek na smyczy, zawsze w pogotowiu. Lepiej by został użyty gryzak, niż pogryziona rączka czy kolega obok.
💙W przypadku treningu artykulatorów u niemowlaków, które wymagają wzmocnienia mięśni w tym obrębie.

Kolejny specjalista w naszym zespole!

Magister Kamila Czekan jest z Wami w soboty 😍 Kamila mówi, że uśmiech i zadowolenie na twarzy dziecka jest dla niej największą satysfakcją. 👍
Takie przekonanie sprawia, że prowadzone przez nią terapie są efektywne i wprowadzają dziecko w magiczny świat zabaw logopedycznych, który pacjent przemierza z uśmiechem na twarzy i ogromną satysfakcją 💫🌟

Propozycja ćwiczeń

Kilka ciekawych propozycji ćwiczeń od Kamili 🌟
👍 Nawleczone na sznurek karteczki z sylabami, czyli trening sylabowy i usprawnianie ręki.
👍 Nauka elementów twarzy + ćwiczenia oddechowe
👍 Kocie harmonijki z sylabami
👍 Trening głosek szumiących przy pomocy rysunków do kreślenia jedną linią bez odrywania, czyli trening głosek w wyrazie oraz usprawnianie przedpola koniecznego do sprawnego pisania.

Te zajęcia nie mogą być nudne! 

 

Zapraszamy na konsultacje online

 

Dostępne są konsultacje logopedyczne oraz neurologopedyczne podczas, których omówić można problem z jakim Państwo się zgłaszają. Zajęcia takie składają się z : wywiadu z rodzicem, opiekunem bądź pacjentem, analizy dokumentacji medycznej oraz szeregu specjalistycznych prób logopedycznych możliwych do wykonania w formie zdalnej. Zajęcia takie trwają 60 minut. W celu umówienia terminu spotkania online proszę o kontakt po numerem widocznym na obrazku.

 

Nowy członek zespołu

Kochani💙

Część pacjentów PrzeMowy zna już świetnie Olę i bardzo ją polubiło czego dowodem
są piękne laurki 🥰 Pozostali będą mieli przyjemność ją poznać, ponieważ zostały ostatnie wolne godziny na diagnozy i terapie logopedyczne u Logopedy Aleksandry Smolińskiej
w poniedziałki i piątki w godzinach popołudniowych!..Zapraszam na diagnozy i terapie logopedyczne do Oli, natomiast jeśli potrzebujecie opieki neurologopedycznej zapraszam do mnie 🙂

 

Remont w gabinecie

Gabinet po małym odświeżeniu. Na szczęście udało się bez przerw technicznych. Będzie mi bardzo miło Was w nim gościć.

 

Wiedza to potęga

Właśnie udało mi się odebrać dyplom ze studiów podyplomowych na kierunku neurologopedia 👩‍🎓
Ukończyłam studia licencjackie na kierunku logopedia z audiologią oraz studia magisterskie na kierunku logopedia, a co dalej…. czas pokaże 🙊

 

Najmłodszy pacjent

A to ja i mój najmłodszy Pacjent, który ma 2,5 miesiąca .
Można się zastanawiać co logopeda robi z takim maluszkiem. Odpowiedź jest prosta, przede wszystkim zapobiega. W moim gabinecie istnieją dwa rodzaje zajęć dla noworodków i niemowląt:
Pełna diagnoza logopedyczna, która składa się z wywiadu z okresu prenatalnego, okołoporodowego i pierwszych tygodni/miesięcy życia, następnie przechodzimy do oceny odruchów ustno-twarzowych, oceniamy budowę i pracę aparatu artykulacyjnego, następnie przechodzimy do oceny sposobu karmienia i ewentualnej jego korekty. Na koniec rodzice dostają porady w jaki sposób stymulować rozwój mowy oraz w razie potrzeby zalecenia do jakich specjalistów należy się udać.
Konsultacje logopedyczne po lub przed przecięciem wędzidełka, podczas których uczymy się w jaki sposób postępować przed i po przecięciu wędzidełka podjęzykowego oraz oceniamy sposób pobierania pokarmu.

W Gabinecie Stomatologii Rodzinnej Dr Mleczak @dr_mleczak pacjenci już od pierwszych dni życia w razie konieczności poddawani są kompleksowej ocenie jamy ustnej, zabiegom chirurgicznym, diagnozie ortodontycznej oraz terapii logopedycznej.

 

Bańki

Bańki 🙂

 Wszystkie dzieci je kochają! W jaki sposób wykorzystać je w terapii? Przykładając podajnik w okolicę pomalowanych ust, skupiamy uwagę dziecka. Łapiemy okazję i wypowiadamy sylaby i słowa z głoskami wargowymi, np. BA, BO, BABA, BAM, BUM, BOBO, PA, PU, PAPA, PAPU, PIPI itp.
Zanim dmuchniemy liczymy, że Brzdąc powtórzy słowo 🙂

 

Moja droga

Ostatni tydzień był dla mnie bardzo wymagający i pojawiła mi się po nim pewna myśl, którą chce się podzielić. Podczas studiów dziennych zawsze myślałam, że będę logopedą pracującym na oddziale
i zajmującym się głównie afazją, czyli pracą z dorosłymi. Ta myśl przyświecała mi na tyle długo, że aby zrealizować plan poszłam na studia neurologopedyczne. Okazało się, że poszłam na nie, żeby przekonać się, że to nie jest moja droga! Ścieżka wybrała się sama, prowadziła mnie intuicja, ekscytacja i ogromna przyjemność jaką daje mi praca z dziećmi. Okazało się, że najbardziej satysfakcjonującą dla mnie grupą pacjentów są maluszki 0-4 latka. Jak wspominałam na początku, tydzień był dla mnie trudny, ponieważ pojawiło się w moim gabinecie 3 pacjentów, którzy mieli mniej niż 3 lata i dla każdego z nich byłam drugim logopedą. Każdy z nich zakwalifikowany został na terapię logopedyczną, części został zalecony zabieg i konsultacje
z innymi specjalistami. Piszę ten post, ponieważ bardzo chcę powiedzieć, że nigdy na terapię nie jest za wcześnie, mój najmłodszy pacjent ma 3 miesiące. Zawsze niech kieruje rodziców intuicja i jeśli czują, że z rozwojem mowy dziecka coś może być nie tak muszą szukać dalej. Pamiętajmy, że są logopedzi, którzy zajmują się maluszkami i jeśli mamy wątpliwości odsyłajmy dzieci do nich 🙂 Współpracujmy, ponieważ tylko tak zadbamy o wczesną interwencję i oszczędzimy dziecku roku, dwóch czy czterech w milczeniu.

 

Wracamy na zajęcia

Drodzy Pacjenci, Rodzice,

wracamy do aktywności w nowej rzeczywistości. W związku z tym zapewniam moim pacjentom podczas terapii najwyższe możliwe w gabinecie logopedycznym środki bezpieczeństwa. Gabinet będzie funkcjonował w nowym reżimie sanitarnym. Przedstawiam Państwu zasady obowiązujące w Gabinecie PrzeMowa od 11.05.2020r:

  1. Logopeda przeprowadza zajęcia w przyłbicy oraz rękawiczkach ochronnych. Przyłbica logopedy dezynfekowana jest po każdej wizycie logopedycznej, rękawiczki zmieniane są po każdym pacjencie lub jeśli będzie taka konieczność także w trakcie zajęć terapeutycznych.
  2. Dziecko podczas zajęć ma zapewnioną  przyłbicę, która dezynfekowana jest po i przed  każdym pacjentem lub Rodzic może zaopatrzyć dziecko w swoją przyłbicę, w której dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach. Dotyczy to dzieci powyżej 4 r.ż. Dorośli pacjenci przychodzą z własną przyłbicą.
  3. Jeżeli jest to możliwe dziecko przebywa w gabinecie bez opiekuna. Logopeda przekazuje szczegółowe informacje i zalecenia rodzicowi po zakończonych zajęciach. Jeżeli zaistnieje potrzeba dłuższego omówienia zajęć, rodzic kontaktuje się z logopedą telefonicznie bądź umawia na konsultacje logopedyczne.
  4. Rodzic ma obowiązek przebywania podczas zajęć w maseczce.
  5. Przed wejściem do gabinetu należy użyć płynu do dezynfekcji rąk. Przy wyjściu z gabinetu procedurę należy powtórzyć.
  6. Po każdej wizycie pomieszczenie jest dezynfekowane płynami do dezynfekcji powierzchni oraz włączana będzie lampa UV.  
  7. Pomoce logopedyczne, zabawki oraz gry będą schowane. Udostępnione będą jedynie pomoce przygotowane na konkretne zajęcia terapeutyczne. Rekwizyty dobierane będą w taki sposób,
    by z łatwością można było je zdezynfekować po ich użyciu w tracie zajęć.
  8. Pacjenci/Rodzice proszeni są by przychodzić punktualnie na wyznaczoną godzinę, by uniknąć spotkań z innymi pacjentami.  
  9. Rodzic/Pacjent ma obowiązek poinformować logopedę najpóźniej
    o godzinie 9:00 w dniu zajęć, jeśli występują  u niego lub u dziecka objawy COVID-19 bądź przebywał w ostatnim czasie w obecności osoby zarażonej. W takim wypadku zajęcia zostają odwołane i zostanie ustalony ponowny termin wizyty.

 

Terapia on-line?

Witajcie Kochani 👋
Przyznam, że nigdy nie byłam zwolenniczką wykorzystywania laptopów czy tabletów w terapii logopedycznej. Myślę, że gdyby nie to, że znaleźliśmy się w tak trudnej sytuacji nigdy nie spróbowałabym takiej formy terapii. Jest to nowe, ciekawe doświadczenie wymagające zorganizowania i współpracy z rodzicami i z dzieckiem. Podczas zajęć on-line trwających 30 min wykonujemy z dzieckiem ćwiczenia logopedyczne. Każdy pacjent otrzymuje indywidualnie dobrany zestaw ćwiczeń do wydrukowania, wycięcia, poćwiczenia i wklejenia do zeszytu. Rodzic otrzymuje porady logopedyczne i pomysły na ćwiczenia w domu 

Myślę, że przerywanie terapii na tak długi okres jest w wielu przypadkach niewskazane i może spowodować to, że po powrocie z kwarantanny będziemy musieli ponownie uczyć się tego, czego nauczyliśmy się przed nieoczekiwaną przerwą. Dlatego ważne jest, by zachować ciągłość oddziaływań terapeutycznych.
Kochani, zostańcie w domu, jeśli tylko możecie sobie na to pozwolić. Życzę Wam dużo zdrowia!

Gabinet logopedyczny PrzeMowa Oliwia Dzwonnik tel. 505713726

 

Logopeda w żłobku

Praca logopedy w żłobku to duże wyzwanie ale jeszcze większa przyjemność 😍 Wczesna interwencja logopedyczna przynosi spektakularne efekty. Zasada jest jedna – im wcześniej tym lepiej, ale nigdy nie jest za późno. Wada utrwalana 1-3 lata jest łatwiejsza do usunięcia niż wada, która utrwala się lat 7, 10 lub 20.

Zdjęcia wykonane podczas mojej pracy mogą zobaczyć Państwo na stronie żłobka Marchewki klikając w poniższe logo.

 

Logopedyczne zabawy

Rodzic to najlepszy terapeuta 👨‍👩‍👦
Terapia kontynuowana w domu jest kluczem do sukcesu. Działania rodziców wsparte wiedzą logopedy czynią cuda. Pracując w zgranym teamie rodzice-dziecko-logopeda efekty terapii są widziane znacznie szybciej niż w sytuacji, gdy tylko logopeda pracuje z dzieckiem przez 45min 1x w tygodniu. Rozumiem rodziców którym ciężko jest znaleźć czas na codzienny trening z zeszytem logopedycznym, dlatego podrzucam kilka sprawdzonych pomysłów na terapię
w trakcie wykonywania codziennych obowiązków.

Czas dla relacji w momencie szalonej gonitwy pozwoli Wam poczuć, że jesteście świetnymi Paniami/Panami domu i do tego dajecie uwagę dziecku i jeszcze trening logopedyczny w jednym! Po takim szalonym wyczynie pamiętajcie o chwili tylko dla siebie 💙 

Trzymam kciuki

 

Sensoryczne literki domowej roboty

Gąbki, klej, pudełko ze ścinkami, dobry serial oraz trochę chęci i wchodzi taki super alfabet 💙

Robienie go sprawiło mi wiele przyjemności i mogłam się twórczo spełnić.

W terapii logopedycznej wykorzystam go do ćwiczeń głosek w izolacji oraz w sylabach. Przyda się również podczas diagnozy, kiedy będę chciała usłyszeć daną głoskę. Zabiorę go także do żłobka, ponieważ te gąbczaste klocki będą atrakcyjne dla maluchów i pozwolą pokazać znak graficzny głoski. Będą również świetne do ćwiczeń motoryki małej, czyli kreślenia paluszkiem literek po różnych fakturach.

Takie literki zrobiłam w 1,5h ⏰ i wydałam na nie 15 zł 💸 Są super i warto je zrobić dla dzieciaków 🧒
.

 

 

Co ja robię tu uuu, co Ty u mnie robisz 🙃
Pierwsza część podstawowych oddziaływań logopedycznych.  Jest ich znacznie więcej, jednak cały wachlarz naszych możliwości nie zmieści się na jednej grafice. Ale ale (!) jestem zdania, że każdy specjalista ma swój zakres kompetencji i nie powinien wchodzić w zakres kompetencji innych. Specjaliści – ROZMAWIAJMY, razem możemy więcej 👋

Pacynka

Pacynki w różnej formie są w mojej opinii nierozłączną częścią terapii dzieci.
W terapii logopedycznej pozwalają na:
🐍 Przywołanie i utrzymanie uwagi dziecka.
🐍 Pokazanie przybliżonego miejsca artykulacji głosek (jeśli pacynka posiada język;)) Tu w przypadku węża z IKEA musiałam troszeczkę go skrócić bo miał miedzyzębówkę 🙂
🐍 Wskazywanie i nazywanie części ciała na pacynce, a następnie na sobie.
🐍 Nawiązanie kontaktu z małym pacjentem – łatwiej dziecku nawiązać relację
z pluszowym wężem niż z dorosłą obcą osobą 
🐍 Zabawa małymi pacynkami pozwala na odgrywanie scenek społecznych oraz przerabianie trudnych sytuacji emocjonalnych, np. związanych
z niepowodzeniem w szkole czy trudnościami związanymi z mową.
🐍 Małe pacynki pozwalają na trening rączki.
🐍 Pacynki – zwierzątka na każdy paluszek (są w Tigerze) pozwalają na wykonywanie zabaw paluszkowych i naukę wyrazów dźwiękonaśladowczych, czyli muuu, kokoko.

Pacynki są super! Te duże i te małe. Te kupione i te ze skarpetki zrobione wspólnie z rodzicami 💚

Kiedy udać się do logopedy?

Kiedy właściwie należy zgłosić się do logopedy? Podstawowe, okrojone do minimum powody znajdziecie na plakacie, jednak
w rzeczywistości lista jest znacznie dłuższa 💁 Podam Wam jeszcze kilka sygnałów, które powinny zwrócić Waszą uwagę: 

👅 Dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rodzicem, nie uśmiecha się, nie wskazuje palcem i nie nawiązuje wspólnego pola uwagi przed 1 r.ż. 

👅Dziecko przed 1 r.ż. ma trudności
z pobieraniem pokarmu z łyżeczki, piciem, oddycha przez usta 

👅 Dziecko ślini się, ma często otwartą buzię, a jego usta nie są domknięte.

👅 Dziecko w 2 r.ż. nie zaczyna łączyć wyrazów np.: daj śok, chće na buju buju, mama pośła papa. 

👅 Dziecko w 3 r.ż. nie buduje zdań. 

👅 Dziecko w 4 r.z. ma trudności z wypowiadaniem głosek ś,ź,ć,dź oraz nie mówi s,z,c,dz oraz pod koniec tego okresu nie podejmuje prób wymowy sz,ż,cz,dż. .

👅 Dziecko w 5 r.z. nie mówi sz,ż,cz,dż. 

👅 Mowa dziecka jest niezrozumiała, rodzic ma trudności ze zrozumieniem swojej pociechy lub jest jedyną osobą, która rozumie Dziecko. 

👅 Sześciolatek nie opowiada, nie opisuje obrazków, jego wypowiedzi są ubogie. 

👅 Dziecko w 6 r.ż. nie mówi głoski r lub zauważyłeś, że wcześniej jego r jest podobne do francuskiego lub realizowane w oparciu o drganie policzka lub wargi lub
w inny nieprawidłowy sposób. 

👅 Mowa dziecka jest trudna do zrozumienia dla rówieśników
i otoczenia. 

👅 Pojawia się niepłynność mowy tzw. jąkanie. 

👅 Dziecko nie mówi w przedszkolu lub w szkole, nie komunikuje nauczycielowi swoich potrzeb np. że chce iść do toalety. 

👅 Jesteś rodzicem i chcesz zyskać wiedzę dotyczącą stymulacji rozwoju mowy. 

👅 Jesteś dorosły i chcesz rozwiązać swój problem z mową. 

👅 Doznałeś uszkodzenia mózgu i Twoja mową uległa zaburzeniu, pojawiła się afazja. 

👅 Twoje dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu.

👅 Twoje dziecko cierpi na choroby genetyczne, które powodują trudności w mowie oraz opóźnienia rozwoju mowy

Motywacja

Bez motywacji nie ma owacji 🙂
Odpowiednie wspieranie dziecka w trakcie intensywnej terapii logopedycznej jest jednym z elementów sukcesu. Przedstawiam kilka pomysłów, które sprawdzają się podczas terapii.
🏆 Ćwiczenia wykonywane podczas codziennej aktywności pomagają w łączeniu pożytecznego z pożytecznym :)W czasie zbierania prania dziecko może segregować skarpetki, powtarzać sylaby na które zaczynają bądź kończą się nazwy ubrań. W trakcie jazdy samochodem może wymieniać kolory jadących aut, szukać obiektów zaczynających się np. na sz, ż,cz, dż czy na r i utrwalać daną głoskę w nagłosie.

🏆 Tabela motywacyjna to prawdziwy skarb dla kolekcjonerów. Za 7 naklejek można dostać np. ekstra naklejkę od logopedy.
🏆Mapka do celu rozbudzi wyobraźnię małych odkrywców. Powieszona nad łóżkiem motywuje i przypomina o codziennych ćwiczeniach i zdobyciu skarbu 🏴‍☠️ pięknej mowy.
🏆Puzzle wykonane wspólnie z rodzicami to prawdziwe dzieło sztuki 😍 Po zebraniu wszystkich elementów i odprawieniu ich
w ramce będą wspaniałą nagrodą.
🏆 Czas dla relacji 👨‍👩‍👧‍👦 To gwarancja sukcesu. Skupienie uwagi na dziecku bez rozpraszaczy już samo w sobie jest nagrodą dla dziecka. Chwalenie, pozytywne wzmacnianie, całus i przytulaski przyniosą efekt szybciej niż myślisz!

Zapraszam również na mojego Facebooka, wystarczy kliknąć w ikonkę.

 

Dziś w żłobku Poziomka 🍓 dzieciaki dzielnie ćwiczyły samogłoski z Kamilą Czekan 🥰 Maluchy z zajęć na zajęcia osiągają coraz większe sukcesy! Na filmikach i zdjęciach widać świetną pomoc: Przygody Mimków. Teczka ta, pozwala na trening motoryki małej, koordynacji oko-ręka, niezbędnej do rysowania i w przyszłości pisania, a przede wszystkim mówienia 👌