Diagnoza logopedyczna

Diagnoza logopedyczna  to zajęcia mające na celu ustalenie czy
u pacjenta występują zaburzenia mowy. Jeśli tak, to jaki jest ich rodzaj oraz jaką mają przyczynę. Składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap złożony jest ze wstępnego wywiadu,  obserwacji dziecka oraz wykonania testów diagnostycznych.
W  trakcie tego etapu rodzic wypełnia ankietę dotyczącą rozwoju mowy dziecka oraz jego funkcjonowania. W drugim etapie omawiane są wyniki testu
i obserwacji logopedy, a także przeprowadzany jest szczegółowy wywiad oraz omawiana jest dokumentacja medyczna.  W przypadku osób dorosłych wywiad przeprowadzany jest bezpośrednio
z pacjentem bądź z pacjentem i osobą
z rodziny. Wykonywane są testy diagnostyczne oraz jeśli jest taka konieczność analizowane wyniki badań specjalistycznych.

Czas trwania ok. 90 min.

Diagnoza neurologopedyczna

Wizyta, której celem jest zbadanie rozwoju mowy i artykulacji, rozumienia i nadawania mowy. Ocena budowy wnętrza jamy ustnej, holistyczna ocena funkcjonowania pacjenta. Wywiad z rodzicem oraz analiza dokumentacji medycznej dziecka.

Kierowana, np. do pacjentów z :
– trudnościami w obrębie motoryki narządów mowy,

– zaburzeniami mowy,
– problemami ortodontycznymi,
– zespołami genetycznymi,
– skróconym wędzidełkiem podjęzykowym,
– nienormatywnym napięciem mięśniowym,
– zaburzeniami rozwoju.

Czas trwania od 60 do 90 min.

Terapia logopedyczna

To cotygodniowe, indywidualne zajęcia mające na celu korektę zaistniałych nieprawidłowości mowy. Metody, techniki, narzędzia, czas trwania, godziny spotkań są indywidualnie dobierane do potrzeb pacjenta. W trakcie terapii prowadzony jest zeszyt, do którego pacjent wkleja pomoce i zestawy ćwiczeń, które wykonuje w domu.

Czas trwania od 40 do 60 min.

Terapia neurologopedyczna

Zajęcia neurologopedyczne, odbywające się systematycznie, mające na celu usunięcie, złagodzenie lub zahamowanie nieprawidłowości zaobserwowanych podczas diagnozy neurologopedycznej. Kierowane do pacjentów mających, np. trudności w karmieniu, dysfagię, obniżenie napięcia mięśniowego, autyzm, afazję, dysartrię, porażenie nerwów twarzowych, skrócone wędzidełko podjęzykowe, zespoły genetyczne.

Czas trwania od 40 – 60 min.

Elektrostymulacja neurologopedyczna

Elektrostymulacja obszaru ustno-twarzowego ENMOT to bezbolesna i bezpieczna metoda. Kierowana do pacjentów z:

– zaburzeniami połykania,

– zaburzeniami artykulacji,

– problemami z gryzieniem, połykaniem, żuciem,

– nieprawidłowościami w symetrii twarzy,

– trudnościami dyzartrycznymi,

– problemami ze ślinieniem,

– dystrofią mięśni w stanach po wypadkach, udarach

– pacjentów dotkniętych chorobami genetycznymi, które wpływają na pracę mięśni twarzy,

– obniżeniem napięcia mięśniowego,

– rozszczepami wargi, podniebienia

Czas trwania  ok. 30min.

Ocena gotowości szkolnej

Dedykowana dzieciom  w wieku od 5 – 7 r.ż. Diagnoza polega na określeniu stopnia przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole. Diagnozujemy: dojrzałość emocjonalną i społeczną, sprawność grafomotoryczną, lateralizację, rozwój analizatora słuchowego i wzrokowego, pamięć, rozwój mowy, koncentrację oraz funkcjonowanie intelektualne, myślenie i orientację przestrzenną, motorykę małą i dużą.

Czas trwania 60-90 min.

Zajęcia wspierające rozwój mowy

Są to zajęcia dla najmłodszych pacjentów od 0 do 4 r.ż. mające na celu stymulowanie rozwoju mowy w przypadku jej braku bądź opóźnień. Mają charakter zabawy terapeutycznej, do której angażowany jest rodzic. To rodzaj instruktażu, ukazania w jaki sposób pobudzać dziecko do rozwoju komunikacji werbalnej.

Czas trwania 40 min.